Sociologiskt perspektiv på intern riskkommunikation
Sammanfattning: Abstrakt I Sverige skadas och förolyckas ett stort antal människor på sina arbetsplatser varje år. En säker arbetsmiljö där risker kommuniceras på arbetsplatsen är därför av stor vikt för att undgå oönskade händelser. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur den interna riskkommunikationen ser ut inom ett el- och värmeproducerande företag. Ytterligare har syftet varit att identifiera faktorer som är av betydelse för en effektiv intern riskkommunikation. Empirin till studien har samlats in genom intervjuer, där chefer och medarbetare har responderat. Resultatet har sedan analyserats med hjälp av tematisk analys. I resultatet framgår det att riskkommunikationen mellan medarbetare och chefer blir mer opersonlig desto längre kommunikationen måste färdas i företaget. I dagsläget används en blandning av information och kommunikation, där "ren" information är det vanligaste sättet att upplysa och rapportera om risker i arbetsmiljön. De faktorer som har identifierats som viktiga beståndsdelar för en effektiv intern riskkommunikation är att det finns en struktur för hur information, kommunikation och rapportering om risker ska ske. Det är även viktigt att det finns tillit och tilltro till både människor och den information som ges, samt att det finns en organisationskultur som är öppen och tydlig.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)