”Hela-skolan-ansats” mot mobbning och kränkningar – men fungerar det? En programteoretisk analys av en skolas praktiska tillämpning av Friendsprogrammet
Sammanfattning:
Sammanfattning
Friendsprogrammet är ett anti-mobbningsprogram utformat för att förebygga och motverka
mobbning och kränkningar. Stiftelsen Friends lyfter i och med programmet att fenomenet
mobbning drabbar omkring 60 000 elever om året och därför bör ses ett socialt problem. Syftet
med föreliggande studie var därför att undersöka huruvida personal vid en skola i en storstad
inkluderas i arbetet mot mobbing och kränkningar, samt om arbetet präglas av ett demokratiskt
och gemensamt förhållningssätt i enlighet med Friendsprogrammets “hela-skolan-ansats”. En
kvalitativ fallstudie genomfördes och det empiriska materialet samlades in genom
semistrukturerade intervjuer under tre tillfällen, urvalet bestod av en skolledare och tre lärare
vid en mellan- och högstadieskola i en storstad. En programteoretisk utvärderingsmetod
användes för att analysera det empiriska materialet tillsammans med teoretiska begrepp utifrån
organisationsteorier. Slutligen resulterade utvärderingen i att all skolpersonal vid
Storstadsskolan på ett eller annat sätt inkluderas i skolans arbete mot mobbning och
kränkningar, samt att de har ett demokratiskt förhållningssätt. Skolan uppvisar dock brister i ett
gemensamt förhållningssätt och av den anledningen kan det antas att skolan inte till fullo uppnår
Friendsprogrammets “hela-skolan-ansats”.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)