”Hela-skolan-ansats” mot mobbning och kränkningar – men fungerar det? En programteoretisk analys av en skolas praktiska tillämpning av Friendsprogrammet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete; Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Författare: Karolina Bjernefeldt Sjöstedt; Karin Prasertsri; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Sammanfattning

Friendsprogrammet är ett anti-mobbningsprogram utformat för att förebygga och motverka

mobbning och kränkningar. Stiftelsen Friends lyfter i och med programmet att fenomenet

mobbning drabbar omkring 60 000 elever om året och därför bör ses ett socialt problem. Syftet

med föreliggande studie var därför att undersöka huruvida personal vid en skola i en storstad

inkluderas i arbetet mot mobbing och kränkningar, samt om arbetet präglas av ett demokratiskt

och gemensamt förhållningssätt i enlighet med Friendsprogrammets “hela-skolan-ansats”. En

kvalitativ fallstudie genomfördes och det empiriska materialet samlades in genom

semistrukturerade intervjuer under tre tillfällen, urvalet bestod av en skolledare och tre lärare

vid en mellan- och högstadieskola i en storstad. En programteoretisk utvärderingsmetod

användes för att analysera det empiriska materialet tillsammans med teoretiska begrepp utifrån

organisationsteorier. Slutligen resulterade utvärderingen i att all skolpersonal vid

Storstadsskolan på ett eller annat sätt inkluderas i skolans arbete mot mobbning och

kränkningar, samt att de har ett demokratiskt förhållningssätt. Skolan uppvisar dock brister i ett

gemensamt förhållningssätt och av den anledningen kan det antas att skolan inte till fullo uppnår

Friendsprogrammets “hela-skolan-ansats”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)