VI GILLAR’T - En studie om hur skandinaviska textil- och modeföretag kommunicerar via Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Sammanfattning: Fenomenet sociala medier tar i och med det ökande internetanvändandet allt större plats i vår vardag. Behovet av att kommunicera och uttrycka sina åsikter online har lett till att användandet av sociala medier ökat lavinartat världen över – något som skapar stora fördelar för företag när det kommer till att marknadsföra sig på effektiva sätt. Idag är det inte längre en fråga om ett företag ska använda sig utav sociala medier, utan snarare på vilket sätt. Denna uppsats handlar om hur skandinaviska textil- och modeföretag arbetar med sociala medier och i synnerhet med den mobila applikationen Instagram. Syftet är att kartlägga samt analysera hur och varför företag arbetar med kommunikation via Instagram. För att besvara frågeställningen har en observation samt intervjuer gjorts. Vår undersökning visar att de flesta företag ser Instagram som ett bra komplement till traditionell marknadsföring. Däremot finns de även de företag som ser kommunikation via sociala medier som en helhetslösning och som arbetar uteslutande med marknadsföring digitalt. Hur företag arbetar med Instagram har visat sig variera från företag till företag. En del arbetar dagligen med kommunikationen via Instagram, medan andra är mindre aktiva. När det kommer till företagens syfte och mål med Instagram-kommunikationen är företagen relativt överens - företagen vill kunna visa upp en mer personlig sida av företaget, vilket ska generera bättre varumärkeskännedom och i slutändan mer försäljning. Enligt den litteratur vi tagit del av bör det primära målet med kommunikation via sociala medier inte vara försäljning, utan bör snarare handla om att bygga relationer med sina kunder. Dock visar vår observation att många av de budskap som företagen kommunicerar har ett direkt eller indirekt säljbudskap, eftersom de lyfter fram produkter på ett liknande sätt som traditionella reklamannonser gör. I vår observation visar det sig att de flesta företag för en dialog med sina användare och visar där med ett engagemang för sina följare. Vad som också visat sig är att företag inte alltid har så tydligt utarbetade strategier kring Instagram-arbetet. Därför är det också svårt eller rent av omöjligt för företagen att mäta resultatet av arbetet. Denna avsaknad av strategier härleder vi till att applikationen fortfarande är relativt ny och vi kan därför inte utesluta att företag fortfarande befinner sig i ett stadie där de testar sig fram, något som får oss att tror att ett mer strategiskt arbete kan komma att användas inom området i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)