Utomhusvistelsen - ett tillfälle för lärande : En studie om sex förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Studiens syfte var att skapa fördjupad kunskap om hur sex förskollärare resonerar kring barns lärande i utomhusmiljön. Den metod vi använt oss av för att undersöka detta är enskilda, halvstrukturerade intervjuer med sex förskollärare. Intervjusvaren analyserades och tolkades med hjälp av ett utvecklingspedagogiskt perspektiv. Förskollärarna ser positivt på användandet av utomhuspedagogik i förskolan. Det finns många olika områden som barn kan utveckla och lära inom i utomhusmiljön. De områden som framkommer i studien är matematik, motorik, normer och värden, naturvetenskap och teknik samt språk. Studien belyser även förskollärarnas resonemang om hur barn lär i utomhusmiljön. De framträdande sätten är genom kommunikation, intresse, lek och att utforska. Förskollärarnas roll påpekas också ha en stor betydelse för barns lärande i utomhusmiljön. Förskollärarnas viktigaste uppgifter och den vi funnit vara allra viktigast är att vara närvarande samtidigt som de också måste ta hänsyn till de risker som finns i utomhusmiljön

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)