"Oftast har ju barn ett andligt behov utan att de vet om det" : En kvalitativ studie om hur åtta grundlärare undervisar i religion och livsfrågor i årskurserna 1-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur grundlärare undervisar i religion och livsfrågor. Studien syftar även till att undersöka hur grundlärare uppfattar sin egen kompetens i att undervisa i religion. Studien utgår från det elevaktiva arbetssättet. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer. Studiens resultat visar att lärare anser att religion är ett viktigt ämne på grund av det mångkulturella samhälle vi lever i. Lärarna fokuserar främst på kristendomen men även andra religioner tas in i undervisningen. Resultatet visar att lärare använder olika undervisningsmetoder men föredrar att använda visuella och muntliga metoder. Lärarna tar utgångspunkt i elevernas egna föreställningar och deras livsvärld. I undervisningen har lärarna stort fokus på livsfrågor men det finns ingen medveten planering kring detta. I resultatet framkommer det att lärare har olika utbildning inom religionsämnet och att det finns flera utmaningar i religionsundervisningen. Studien ledde fram till flera slutsatser. Fokus ligger på livsfrågor i religionsundervisningen men att de tas upp spontant när elever uttrycker ett behov av att prata om dem. Lärarna upplever sig själva som tillräckligt kompetenta för att undervisa i årskurserna 1-3 och de väljer att undervisa med olika undervisningsmetoder. De ger uttryck för olika utmaningar, såsom otillräcklig tid eller att göra religionsämnet begripligt för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)