Det mobila klassrummet En studie om motiverande aspekter inom mobila läroapplikationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Att undersöka och skapa en ökad förståelse för användares motivation i förhållande till mobilt lärande i icke-formella miljöer. Teori: Studien har använt sig av det sociokulturella perspektivet, gamification, transfer och UTAUT/TAM (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology / Technology Acceptance Model) för att bäst kunna förklara de sociala aspekter som mobil digital teknik innefattar och för att kunna beskriva de sociala faktorer som påverkar individers förhållningssätt till mobil digital teknik. Metod: Studien har använt sig av både enkäter och intervjuer för datainsamling. 15 deltagare tillfrågades att använda två olika applikationer i tio dagar och dagligen utvärdera sin upplevelse genom en digital enkät. Detta genererade 109 svar som sedan låg till grund för en semistrukturerad intervjumall. Både enkätsvaren och intervju resultaten låg till grund för resultatet. Resultat: Utifrån insamlad data skapade studien åtta kategorier som sammanfattade deltagarnas positiva och negativa upplevelser av applikationerna. Studien visar att den upplevda nyttan kring användande, sociala normer kring teknik och utformningen av innehåll spelar alla in i skapandet av motivation kring mobila läro-appar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)