KPP - Ett gemensamt språk inom sjukvården

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: KPP står för Kostnad Per Patient, vilket är en kalkylmodell som gör det möjligt att redovisa kostnader för varje enskild patients vårdkontakt. Syftet med KPP är att bidra med information vilket möjliggör jämförelse och analys av den utförda hälso- och sjukvården. KPP-modellen har funnits sedan 80-talet, men ännu inte nått sin fulla potential, vi ansåg därför det intressant att studera användningen av KPP inom landstingen samt deras svårigheter och möjligheter. Syftet: Denna uppsats syftar till att kartlägga utbredningen och användningen av KPP i Sveriges landsting samt analysera de svårigheter och möjligheter som finns med användandet av KPP. Metod: Denna studie utgår från en tvärsnittsdesign med både kvantitativa och kvalitativa aspekter. Studiens insamlade empiri utgörs av telefonintervjuer med 15 KPP-kontaktpersoner ute i Sveriges landsting.  Kvantitativa delen redogör för KPP-användningsområden. I den kvalitativa delen analyseras svårigheter och möjligheter utifrån respondenternas perspektiv. Teoretisk referensram: Studiens teoretiska referensram består till stor del av KPP-modellen samt dess olika användningsområden inom ekonomistyrning. Vidare har vi redogjort för de relevanta ekonomistyrningsteorier som kan kopplas till KPP, vilket i grova drag är kalkylering, benchmarking samt verksamhetsuppföljning. Eftersom sjukvården är en komplex verksamhet behandlas slutligen svårigheter och problem, vilka kan uppstå i samband med ekonomistyrning inom sjukvården. Slutsats: Användningsområden för KPP är många och, största nyttan upplevs i benchmarking, kostnadsanalys samt verksamhetsuppföljning. Svårigheter med KPP-användandet hör av förklarliga skäl samman med tidpunkten vid införandet av KPP inom landstingen. För att överbygga svårigheter och problem, vilka upplevs idag ser vi att utveckling av det gemensamma språket mellan ekonomi och sjukvård är en nyckel till framgång. Genom att utveckla och förbättra arbetet med KPP kopplat till kvalitetsregister där kostnader knyts till uppnådd kvalitet skulle potentiellt bidra till ökad acceptans och användning av KPP inom verksamheten samt bidra till KPP-metodens framtida utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)