Du ger mig fjärrkontrollen! En studie av samband mellan musik, målgrupp och budskap i TV-reklam.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur musik används i TV-reklam för att förstärka ett budskap och tala till ett visst segment. De teoretiska perspektiv som använts har hämtats från ett antal skilda områden då ämnet i sin helhet är relativt outforskat: Företagsekonomiska perspektiv: Segmenteringsteori och kommunikationsmodellen. Reklamfilmsteori: Om budskap och genre. Filmmusikalisk teori. Psykologisk teori: Hur hanterar hjärnan musik? Musikvetenskaplig teori: Musikens funktioner i TV-reklam. Tre reklamfilmer har analyserats på djupet: AMF Pension "Kyrkan", Fritidsresor "Your song", Toyota Corolla "The trap". Reklamfilmerna har valts utifrån bedömande urvalsteknik (judgemental sampling). De slutsatser jag dragit av mitt arbete är främst att: Filmmusik och ett filmiskt vis att förhålla sig till bild och musik i TV-reklam verkar vara en ny trend! I fråga om två av de reklamfilmer jag undersökte (Toyota Corolla och AMF Pension) förhöll sig både musik och bild på ett ganska avancerat vis till budskap och målgrupp. Uttryckssättet har man hämtat från filmens värld. Den andra slutsatsen baseras på Fritidsresor, där man valt att använda sig av en känd låt (Your song av Billy Paul). Slutsatsen är att segmentering med hjälp av musik man hört i den tidiga barndomen kan vara särskilt effektiv. Genom att mottagaren av reklamfilmen inte kan placera musiken, i fråga om var eller när hon hört den, är detta ett särskilt effektivt sätt att kommunicera med musik. Man känner igen musiken vagt och tycker om den då den känslor av trygghet och lycka som är kopplade till den tidiga barndomen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)