Införande av lagstiftnings påverkan på affärsrelationer och affärsnätverk : En fallstudie av införandet av GDPR:s påverkan på ett svenskt företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Lagstiftning används för att styra företag mot ett visst beteende. Detta påverkar även företags förhållanden till andra företag. I uppsatsen undersöks hur lagstiftning, innan den har trätt ikraft, påverkar affärsrelationer och affärsnätverk. Syftet är att undersöka hur påverkan manifesterar sig och hur den uppstår genom att undersöka vilka variabler som styr den. Uppsatsens teoretiska ansats utgår till stor del från en modell om ändring i affärsnätverk av Halinen et al. (1999). För att uppnå syftet genomfördes en fallstudie på ett företag aktivt inom en bransch som påverkas av införandet av en ny dataskyddsförordning (GDPR). Resultatet visar att affärsrelationer och affärsnätverket påverkas av införandet av lagstiftning och att modellen kan förklara observationerna förhållandevis väl. Vidare påvisas att osäkerhet spelar en central roll för påverkan. Slutsatserna är att modellen kan tillämpas även vid studier av påverkan på företag vid införande av lagstiftning, samt att osäkerhet är en viktig faktor utöver modellen som förklarar varför denna påverkan uppstår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)