Programmering – Ett nytt redskap i den pedagogiska verktygslådan.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Programmering är ett ämne som kommer att läggas till i den svenska läroplanen inom snar framtid. Den här studiens syfte är att undersöka hur programmeringens roll ser ut i skolan innan tillägget har genomförts. Frågeställningarna som ligger till grund för arbetet är: vilket syfte lärare har med att använda sig av programmering i undervisningen samt om de upplever att elevernas lärande har påverkats av att de införde programmering i undervisningen. Studien har en kvalitativ ansats. Materialet till studien har inhämtats med hjälp av en webbaserad enkät med 75 respondenter och semistrukturerade intervjuer med 11 informanter. Materialet har analyserats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys för att lokalisera olika teman i datamaterialet. Resultatet i undersökningen visar på att lärares syfte med att använda programmering i undervisningen är dels som ett pedagogiskt verktyg, som används ämnesövergripande för att locka elevernas intresse och motivation genom kreativa skapandeprocesser. Men också som ett sätt att göra eleverna till en del av samhället genom att locka fram fler som intresserar sig för området och så småningom vill jobba inom fältet. Resultatet är dock delat och det visar på en risk att det inte finns en gemensam syn kring programmering, vilket resulterar i att det inte blir en likvärdig skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)