Energieffektivisering av sjöfarten : En studie om att implementera obligatoriska riktlinjer

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Vi lever i en värld av klimatförändringar där det ständigt söks efter lösningar för att minska utsläppen av växthusgaser. IMO har infört SEEMP:en med målet att reducera utsläppen från världshandelsflottan och därmed öka dess energieffektivitet. Med denna bakgrund har syftet varit att undersöka hur svenska tankrederier implementerat och tillämpat SEEMP:en samt kartlägga åsikter kring den. En kvalitativ metod har använts för att på djupet undersöka rederiernas tillvägagångssätt. Undersökningen omfattar fyra semistrukturerade intervjuer med totalt sex personer ifrån två rederier där både ombord- och landanställda finns representerade. Resultatet visade att rederierna implementerat SEEMP:en efter IMO:s riktlinjer, i samråd med sitt klassningssällskap, där rederierna också har försökt ta tillvara möjligheten att energieffektivisera sin organisation. Båda rederierna såg positivt på införandet av SEEMP:en och menade att den borde införts tidigare. Det framkommer dock faktorer som anses motverka SEEMP:ens fulla potential, bland annat att strukturen i branschen måste ändras för att kunna applicera SEEMP:en fullt ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)