Matematiken i bilderboken – något att räkna med? : En studie om hur barn uppfattar matematiken i bilderböcker.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Marita Helldén; Ingrid Mårtensson; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att undersöka hur barn uppfattar matematik i bilderböcker. Vi har läst bilderböcker med synlig och mindre synlig matematik för barn i åldern fem till sex år. Därefter har vi intervjuat barnen enskilt. Frågorna har fokuserats på taluppfattning samt begrepps­uppfattning. Det var lättare för barnen att uppfatta ett litet tal och en grupp där sista siffran anger mängden än ett tal mitt i räkneramsan. När det gällde begreppsuppfattning uppfattade barnen jämförelseorden lättare än lägesord. Det spelar ingen roll om matematiken är mer eller mindre synlig. Däremot ser vi att barn lättare uppfattar matematik i böcker med till­talande bilder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)