KAN UNGDOMARS STILLASITTANDE MINSKAS GENOM INTERVENTIONER I SKOLAN?En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Bakgrund: Dagens samhälle ställer lägre krav på aktivitetsnivå för överlevnad vilket gör att allt fler barn och vuxna tillbringar sin tid med stillasittande aktiviteter. Stillasittande är en av riskfaktorerna för bland annat övervikt, diabetes typ 2, kardiovaskulära sjukdomar och mortalitet. Läroplanen i Sveriges grundskola utgörs till omkring 80 % av stillasittande ämnen. Nästintill alla Sveriges ungdomar går i skolan vilket gör detta till ett lämpligt forum för interventioner riktade mot stillasittande bland ungdomar. Syfte: Syftet med denna studie var att genom en litteraturöversikt sammanställa evidensgraden hos interventioner utförda under skoltid som var tänkta att skapa en minskad grad av stillasittande bland ungdomar (12–18 år). Metod: Litteratursökning gjordes i databaserna PubMed och PEDro. Studier som uppfyllde kriterierna för inklusion granskades enligt tidigare uppställda mallar för kvalitetsgranskning, bedömning av klinisk relevans och tillämpbarhet samt evidensgrad. Resultat: Nio studier (totalt n=5828 deltagare) utförda i skolmiljö inkluderades, varav två hade stillasittande som huvudsakligt utfallsmått. Interventionerna var av skilda slag och bestod av bland annat information, ökade möjligheter till fysisk aktivitet, tävlingar och självmonitorering. Samtliga studier var av medelhögt till högt bevisvärde och fem uppvisade signifikant resultat på stillasittande. Resultaten pekar ej i samma riktning vilket gav en evidensgrad av otillräckligt vetenskapligt underlag. Konklusion: Det tycks vara möjligt att påverka ungdomars stillasittande genom interventioner i skolmiljö. Dock är det vetenskapliga underlaget som presenteras i databaserna PubMed och PEDro för detta otillräckligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)