OPERATION ÄLSKA : En kvalitativ studie om hur ett ciderföretag bäst kommunicerar sitt varumärke
Sammanfattning:
Dagens medielandskap har inneburit en förändring i kommunikationen mellan konsument och företag. Denna kommunikation tar sin form på sociala medier där företag har möjligheten att etablera ett starkt varumärke genom direktkontakt med konsumenterna. Men sociala mediers potential är också ekvivalent med utmaningen att utnyttja det effektivt. En bransch som möter fler hinder än andra är alkoholbranschen, som regleras av alkohollagens bestämmelser för hur marknadsföringen får gå till. Vi anser det därför vara spännande och intressant att undersöka hur marknadskommunikationen på sociala medier ser ut för ett nyetablerat företag inom alkoholbranschen. Syftet med denna studie är att undersöka hur ciderföretaget The Swedish Cider Company (TSCC) kommunicerar varumärket älska på sociala medier. Vi ämnar beskriva och problematisera deras varumärkeskommunikation genom att ställa frågorna 1) Vad består älskas kommunikation av i sociala medier? 2) Kan älskas kommunikation i sociala medier kopplas till deras varumärke? Hur upplevs deras kärnvärden av målgruppen?
Utifrån dessa frågeställningar kommer en rekommendation att ges för det framtida kommunikationsarbetet. För att kunna besvara vår frågeställning har vi utfört informantintervjuer med företaget, fokusgrupper som bestått av älskas målgrupp samt en innehållsanalys som grundats på semiotiska- och textanalytiska modeller.
Resultatet av denna undersökning visar att älskas kommunikation består av inspirationsbilder, miljöbilder, vardagsbetraktelser samt produktinformation. Ur ett visuellt perspektiv är bilderna kreativa och tilltalande men överlag anser vi att kommunikationen och utformningen av inläggen har flera förbättringsmöjligheter. Genom att analysera resultatet från våra tre fokusgruppsintervjuer, bestående av älskas potentiella målgrupp, kan vi bekräfta att älskas kommunikation i sociala medier har en nära förbindelse med deras kärnvärden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)