”Det är min uppgift att skapa relation, trygghet och struktur” – lärares syn på hur god klassrumsatmosfär skapas och upprätthålls

Detta är en C-uppsats från

Författare: Anette Nilsson; [2011]

Nyckelord: ledarskap; dialog; samspel; normer; regler;

Sammanfattning: Sammanfattning:Skolan och dess uppdrag är något som engagerar människor i vårt samhälle, och att skolan inte ser utsom den gjorde förr är ett faktum. Den samhälleliga utvecklingen samt nya sätt att se på lärande ochelevdeltagande har bidragit till problem i dagens moderna klassrum. Sedan en tid tillbaka har såvälpolitiker som media lyft fram problemet med dagens ”flumskola” och stökiga klassrum, och alla tycks deha lösningar som råder bot på problemen. Under mina VFU-perioder har även jag ställts inför det faktumatt mycket av lärares tid och energi läggs på disciplinära åtgärder istället för på undervisningen. Minintention med det här arbetet är därför att ta reda på hur man som lärare kan påverka stämning ochordning i klassrummen genom sitt synsätt på ledarskap, samarbete och struktur. Genom att utgå frånfyra frågeställningar har jag genom enkätundersökningar och direktobservationer försökt få fram ettsvar på undersökningens huvudfråga: hur man som lärare kan arbeta för att skapa och bibehålla ett gottklassrumsklimat. Resultaten visar att ledarskapet är avgörande samtidigt som det krävs ett medvetet ochaktivt arbete med relationerna i klassrummen. Dessutom måste det arbetas fram en fungerande dialogoch ett ömsesidigt samspel. Tydliga normer och regler som regelbundet diskuteras och revideras ärytterligare en förutsättning för ordning; likväl som klargjorda och gemensamt utformade konsekvenserdå regler inte efterföljs. Resultaten visar att det inte finns någon specifik ”rätt” lösning, utan att varjeenskild situation kräver sin unika kombination av strategier. Jag finner denna undersökning relevant förläraryrket då resultaten visar att man genom ett aktivt och medvetet arbetssätt kan skapa denklassrumsatmosfär som såväl lärare som elever behöver.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)