Olika avledningsmetoders effekt på procedurrelaterad smärta hos barn : –En kvantitativ litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund Barn som kommer till sjukvården kan komma i kontakt med procedurrelaterad smärta genom olika typer av provtagningar eller behandlingar. Barn har inte samma coping-förmåga som vuxna vilket kan påverka deras eventuella rädsla och smärtupplevelse inför smärtsamma procedurer. Avledning kan vara en effektiv metod att använda sig av för att minska barnets lidande. Avledning utgår ifrån antagandet att genom att flytta barnets fokus till något engagerande och attraktivt, hindras hens förmåga att ta in smärtsamma stimuli vilket minskar smärta. Syfte Syftet med litteraturstudien var att undersöka olika avdelningsmetoders effekt på procedurrelaterad smärta hos barn. Metod En litteraturstudie där 12 originalartiklar kvalitetsgranskades och resultatet sammanställdes och analyserades. Resultat Avledningsmetoderna skiljde sig markant mellan de olika studierna. Överlag visade resultatet på att avledning vid smärtsamma procedurer minskade smärtan. Två avledningsmetoder minskad inte smärtan. Slutsats Avledning är ett effektivt sätt att minska procedurrelaterad smärta hos barn.  Avledning kan förbättra eventuella framtida erfarenheter med vården på grund av att negativa upplevelser minskas. Fler studier behövs för att se vilka avledningsmetoder som passar till vilka barn, eftersom alla barn är olika kan vissa avledningsmetoder vara mer effektiva hos vissa barn än andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)