Små barns skrivande : En studie hur pedagoger i Sävsjö kommun arbetar med barns skriftspråksutveckling genom lek

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för humaniora

Sammanfattning: Sammanfattning Vi blev intresserade av skriftspråksutveckling genom lek, på grund av att vi läste kursen svenska/matematik och eftersom vi har haft egna barn som haft problem att knäcka koden när de mötte skriftspråket i skolan. Utifrån det blev vi intresserade av att få veta hur förskolepersonalen bemöter barn i deras skriftspråksutveckling. Syftet blev att se hur personalen i Sävsjö kommuns förskolor arbetar med skriftspråksutveckling genom lek. För det finns i Lpfö 98 ett strävansmål som säger, ”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar […] sitt intresse för skriftspråk och för förståelsen av symboler samt deras kommunikativa funktioner” (2006, s 9). Vår frågeställning blev: Hur möter pedagogerna förskolebarnens intresse för skriftspråket? Vår metod består av en litteraturstudie samt en empirisk studie med kvantitativa och kvalitativa frågor som visar hur personalen på förskolorna i Sävsjö kommun arbetar med att stimulera skriftspråksinlärning. Genom enkätsvaren kom vi fram till resultatet att förskolorna hade kunskap om olika skriftspråksmodeller men de arbetade inte konstruktivt efter dem. Personalen är inte helt medvetna om hur de skall gå vidare och bemöta barnen i skriftspråket. Litteraturen visade att det är vi pedagoger som skall se det kompetenta barnet och skapa en miljö där barnet blir uppmärksammat på det skrivna ordet och dess funktion. Förskolan måste bryta traditioner och bättre ta till vara barnens förmåga till inlärning genom ett lekfullt sätt i förskolan låta barnen ta del av det skrivna språket, för som Lönn (2002) skriver ”skriften är handens röst” (s 6).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)