Positionering av ett servicevarumärke - en utmaning för Björkliden Fjällby

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen; Positoinering av ett varumärke - en utmaning för Björkliden Fjällby är att kartlägga och analysera positioneringsprocessen av ett servicevarumärke. Björkliden Fjällby används som fallföretag och intentionen är att skapa en förståelse för positionering av varumärken och då i synnerhet servicevarumärken. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie av positioneringen av varumärket Björkliden Fjällby som ska belysa även generella aspekter för positioneringen av servicevarumärken. Teorier kring varumärken, servicevarumärken och positoinering används för att analysera empirin. Empirin består till största del av primärdata som hämtats genom intervjuer. Den sekundärdata som används har främst tillhandahållits av fallföretaget. Varumärkets identitet och image spelar stor roll vid positioneringsprocessen eftersom märkesinnehavaren måste välja ut vilka delar som ska positioneras. Björkliden Fjällbys identitet och image består främst av det genuina och äkta, servicekvalitet och deras slogan " En mötesplats för riktiga äventyrare". Björkliden Fjällby vill skapa framgång genom en hög servicekvalitet, vilket också är en viktig framgångsfaktor för serviceföretag. Ytterligare framgångsfaktorer finns i deras affärsidé och de mest framträdande är det genuina som kännetecknar orten. Identitet, image och dess fördelar har också del i positioneringsprocessen. Ytterligare delar är målgrupp, konkurrent och marknadskommunikation. Alla dessa delar bidrar till varumärkets posiiton.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)