Utvärdering av sömnskola med grund i kognitiv beteendeterapi vid insomnia

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Hälsovetenskap

Sammanfattning: Sömnproblem har stadigt ökat i befolkningen och är idag ett
folkhälsoproblem. Kognitiv beteendeterapi (KBT) har visat sig vara en
effektiv behandlingsform vid dessa problem. Syfte: Utvärdera en sömnskola,
utformad enligt en modell med grund i KBT. Metod: 12 personer med insomnia
deltog i studien. Sömnskolan omfattade 6 grupptillfällen under 10 veckor.
Svårighetsgrad av insomnia skattades med Insomnia Severity Index (ISI).
Deltagarnas sömnmönster registrerades genom att deltagarna dagligen förde
sömndagbok. Vid avslutad sömnskola besvarades en enkät om sömnskolans
påverkan och nytta. Resultat: Deltagarnas sömnmönster hade förändrats. En
signifikant (p=0.006) förbättring av skattad svårighetsgrad av insomnia,
enligt ISI, samt antal uppvaknanden minskade (p=0.005). Insomningstid och
total sömnlängd visade på en förbättring, men resultatet är inte
signifikant. Känslan av utsövdhet på morgonen visade ingen skillnad. Tio
deltagare upplevde att sömnskolan påverkat sömnproblemet och elva uppgav
att de hade haft nytta av behandlingen. Deltagarna ansåg att sömnskolan
gett dem kunskap och verktyg för att förändra sitt förhållningssätt till
insomnian. Slutsats: Sömnskola med grund i KBT kan vara en effektiv
behandlingsmetod för att behandla personer med insomnia.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)