Upplevelse av utbildningsbehov hos njurtransplanterade patienter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Kronisk njursvikt är en livslång sjukdom som i slutskedet kan leda till transplantation. Njurtransplanterade patienter har behov av stöd och utbildning för att förändra sina levnadsvanor. En sjuksköterska med ett salutogent synsätt kan stödja och utbilda patienten på en unik individnivå genom att utnyttja patientens egna kunskaper och erfarenheter. Syftet var att belysa vad patienter som njurtransplanterats har för upplevelse av undervisning i sin nya livssituation. En litteraturstudie valdes som metod enligt Axelsson (2012), både kvantitativa och kvalitativa forskningsartiklar har använts. Nio artiklar analyserades. I resultatet beskrivs tre huvudteman; förändrad livsvärld, upplevd kunskapsbrist samt vårdandets kommunikation. Dessutom beskrivs sex subteman. Patientens livsvärld förändras vid transplantation och en ny frihet infinner sig. Med den nya friheten kommer också frågor samt oro för vardagliga saker och problem. Patienter upplever att de får information om det medicinska men nästan inget om hur de skall hantera sin vardag. Sjuksköterskor med ett salutogent förhållningsätt kan ge patienten ökad trygghet och välmående i det dagliga livet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)