Värde och upplevelse inom ett logistikföretag : Effektivisering av upplevelsen och värdet genom inverkan av innovation

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik; Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning:

Frågeställning:  

Hur kan DHL Freight i Eskilstuna genom inkrementella innovativa lösningar leverera ett högre kundvärde samt bättre kundupplevelse i den del av logistikprocessen som skapar kundvärde för privatpersoner?

Syfte:

Syftet med denna undersökning är att undersöka och ge förslag på hur DHL Freight i Eskilstuna kan generera kundvärde och kundupplevelse för DHLs privata kunder genom innovationstänk.

Metod:

En kvalitativ metod har använts genom studien som också är en samproduktion med DHL Freight i Eskilstuna. Det empiriska materialet samlades in genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer, deltagare för intervjuerna var två respondenter på DHL i Eskilstuna med befattningarna platschef och administratör, samt intervjuades åtta kunder som fått leveranser från DHL. Ansatsen har varit induktiv.

Slutsatser:

För att ett logistikföretag som DHL Freight i Eskilstuna ska generera högre kundvärde och bättre kundupplevelser behöver företaget öka möjligheterna till inkrementell innovation. I dagsläget är innovationsgraden lokalt nästan obefintlig. Det är nödvändigt för ett företag att vara förberedda på att identifiera kunders efterfrågan och behov som ligger till grund för de innovativa lösningarna. Aktiviteter behöver utvecklas för att detta ska vara möjligt. För att kunna skapa tjänsteinnovation finns fyra viktiga punkter att ta hänsyn till. Att ändra kunders uppfattning om företaget är svårt men inte omöjligt, dock behöver företaget ta fram en verklighetsbild för att kunna utgå från denna. Kundens roll är den väsentligaste att utgå ifrån och därför är den realistiska verklighetsbilden viktig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)