Mobbing - definitioner, orsaker, åtgärder

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: BakgrundMobbning finns i olika typer och i vissa fall är det svårt att upptäcka för att barnen döljer det för vuxna av olikaanledningar. Därför är det viktigt att som pedagog vara uppmärksam och känna till de olika typerna. För att fåeffektiva åtgärden bör man i skolan känna till bakomliggande orsakerna till mobbning.Vi tycker all skolpersonal bör ha kunskap och kompetens om mobbning för att hantera förekommande mobbningi skolan.Det övergripande syftet med vårt examensarbete är att studera olika typer av mobbning, dess orsaker och hurman kan förebygga/åtgärda det i skolor.Frågeställningar · Hur definieras mobbning av i den svenska vetenskapliga litteraturen? · Vilka typer av mobbning kan urskiljas? · Vad är orsaken/orsakerna till mobbning ? · Hur kan skolan förebygga och åtgärda mobbning?MetodI vår undersökning har vi valt att göra intervjuer med skolpersonal i en grundskola i Göteborg. Anledningen tillatt vi valde att intervjua personalen var att få reda på vad de hade för erfarenheter av mobbning och vad man påskolan gjorde för att förebygga/åtgärda det. Vi sammanställde våra intervjufrågor utifrån våra frågeställningarför att på bästa sätt få svar på våra frågor. Vi har också läst flera vetenskapliga litterturer och tidigare forskning.TeorianknytningVi har läst olika vetenskapliga litteraturer ifrån flera forskare om hur de bland annat definierar begreppetmobbning. Vi konstaterat att de flesta av dem stödjer sig på forskaren Dan Olweus forskning inom mobbning. Vihar i vårt arbete utgått främst ifrån Dan Olweus teorier men vi har även andra teorier med i vårt arbete.ResultatVi har i vår undersökning använt oss av intervjurespondanter. Vi intervjuade skolpersonalen i en grundskola iGöteborg.Vi har kommit fram till att skolan använder forskaren Dan Olweus definition för att identifiera mobbning.Personalen hade flera uppfattningar om vad mobbning kunnde orsakas utav, de menade att handlar mest ommakt behov hos elever. I skolan har man en Antimobbningsteam som arbetar aktivt mot mobbning, somhandlingsplan använder skolan FarstaMetoden för att åtgärda mobbning på ett effektivt sätt.Antimobbningsteamet var i stora drag mycket nöjda med metoden och deras instats för att stoppa mobbning påskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)