``Musik är det universella språket för mänskligheten``: En kvalitativ studie om musik som stödjande verktyg för barns språkutvevkling

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Efter att ha identifierat en brist av ett medvetet användande av musik i förskolan ville viundersöka hur musik kan användas som ett verktyg för att främja de yngre barnens verbalaspråkutveckling. Syftet med arbetet var att fördjupa vår bild av hur pedagogen i förskolan kanarbeta med musik på ett mer medvetet sätt och använda det som ett pedagogiskt redskapinriktat på att stimulera språket. Detta gjorde vi genom att ta del av verksamma pedagogersuppfattningar kring ämnet.Frågeställningarna för arbetet var: - Hur ser pedagoger på användningen av musik som pedagogiskt verktyg för att främja deyngre barnens verbala språkutveckling? - Hur uttrycker pedagoger att de inkluderar musik i sin verksamhet?Detta är en kvalitativ studie där vi har använt oss av intervjuer av sex stycken verksammapedagoger för att besvara undersökningens frågor. I både analys av resultat och diskussion harvi utgått från det sociokulturella perspektivet, Lindströms teoretiska modell samt tidigareforskning kring ämnet.Resultaten av undersökningen visade att de valda pedagogerna uttryckte en viss kunskap omfördelarna med musik men enbart ett fåtal av de intervjuade beskrev ett konsekvent ochmedvetet arbetssätt med musik och språkutveckling. Vår förhoppning är att detta arbete skafungera som inspiration för människor som är verksamma inom förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)