Livets omslag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

Sammanfattning: Dagens bokmarknad är starkt påverkad av bästsäljarkulturen vilket även märks av i genren självbiografi då många välkända personer väljer att skildra sina liv i bokform. Sedan tidigare finns det endast få studier om självbiografin som genre på bokmarknaden. I denna studie väljer vi att ta oss an en outforskad del av ämnet genom att studera självbiografiers omslagsformgivning. Därmed ämnar vi att upptäcka mönster och bredda kunskapen inom fältet. Studien syftar till att nyansera den existerande genreforskningen och göra den aktuell gentemot ämnet förlags- och bokmarknadskunskap. Vi har sammanställt statistik över det insamlade materialet som består av självbiografiska titlar och dess omslag. Urvalet är avgränsat till perioden hösten 2016 eller våren 2017. Genom en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod samt en multimodal analys har vi kunnat hitta vissa mönster inom självbiografiers omslagsformgivning. Studien visar att självbiografiers omslagsformgivning för perioderna är starkt genrebundna. Formgivningens mönster och vad de förmedlar om genren har upptäckts i färgval, omslagsbilder, ordval i titeln samt hur författarens namn framträder på omslaget. Vi upptäckte även titlar som bryter mot genrekonventionerna och som använder sig av uttrycksmedel som är vanliga för andra genrer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)