FMT: Hjälp för förskolebarn med olika funktionsnedsättningar : FMT-metoden, Funktionsinriktad musikterapi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Estetisk-filosofiska fakulteten

Författare: Joe Hidén; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammandrag I denna studie söker jag finna en huruvida FMT-metoden kan hjälpa barn med olika svårigheter inom förskola – barn i gråzonen. Vi pedagoger möter inom förskolan barn med olika funktionsnedsättningar varierande mellan motoriska besvär till psykologiska. De barnen kan ha, eller inte ha, diagnos - men erhåller kanske ingen hjälp i form av barnpsykolog eller annan form av professionellt individuellt stöd för stunden. Jag benämner dessa barn, barn i gråzonen, i min undersökning och ämnar utreda om FMT-metoden kan vara en bra metod att använda för att hjälpa de barnen. Metoden jag har använt är dels att hämta kunskap runt FMTmetoden från böcker och uppsatser. Men främst baserar jag arbetet på kvalitativa forskningsintervjuer med utbildade/diplomerade FMT-terapeuter vilka har lång professionell erfarenhet av FMT-terapi. Huvudresultat jag funnit är att FMT-metoden är neuromuskulär behandlingsmetod vars mål är att höja hela funktionen hos en individ genom att höja delfunktionerna. FMT-metoden fungerar genom att utveckla nervbanor mellan kropp och hjärna, samt nervbanor i hjärnan. Vidare har jag funnit att FMT-metodens verkningsgrad är mätbar genom dess eget diagnossystem. Men än viktigare att FMT-metodens verkningsgrad kan mätas med vetenskapligt belagda testmetoder t.ex. Movement Assessment Battery for Children, (MABC). FMT-metoden kan med hög sannolikhet hjälpa ett förskolebarn med svårigheter genom att höja barnets grundfunktioner, vilket möjliggör att utvecklingen för hela barnet främjas. Att barnet genom FMT-metoden kan stimuleras till att få omedveten automatik i sina rörelser, och att en utveckling då har ägt rum för individen. Min slutsats är att FMT-metoden verkar vara en mycket kraftfull metod som jag gärna vill ha möjlighet att erbjuda barn i gråzonen - vilka har uppenbara problem - men där vi pedagoger och blivande pedagoger inte riktigt räcker till för att lösa barnets problem. I samråd med barnspykolog och specialpedagog behöver vi en kraftfull metod att erbjuda barnet i behov , och dess föräldrar. I FMT-metoden finner vi den hjälpen för barnen. Nyckelord: FMT-metoden, MABC, förskolebarn, funktionsnedsättningar, ”barn i gråzonen”

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)