Barns litteracitetsskapande genom populärkulturen
Sammanfattning: I studien har vi undersökt hur pedagogerna arbetar på förskolan med barns litteracitetsskapande. Syftet med studien var att se hur pedagogerna tar tillvara på barns tidigare erfarenheter av populärkultur i arbetet med litteracitetshändelser. Denna kvalitativa studie baseras på intervjuer med 14 pedagoger från olika förskolor. Vi har valt att utgå från pedagogernas synsätt på populärkultur kopplat till lärande. I studien har vi använt sociokulturellt perspektiv och tidigare forskning om populärkultur och litteracitet. Resultatet visar en tydlig skillnad i hur pedagogerna på de olika förskolorna skapar möjligheter för barnens erövrande av litteracitet. Flertalet av pedagogerna tar tillvara på barnens tidigare erfarenheter av populärkultur och skapar litteracitetshändelser utifrån det. Flertalet pedagoger anser att barnens tidigare erfarenheter har stor betydelse för barns olika lärande. Pedagogerna använde också populärkulturen till mer än bara litteracitetsskapande som till exempel naturvetenskap, matematik och värdegrundsarbete. Dessutom visar resultatet olikheter i pedagogernas syn på populärkultur. Vissa pedagoger tyckte inte populärkulturen hörde hemma på förskolan medan andra lät den genomsyra hela verksamheten.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)