Icehotel : Resan du minns!

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Syfte: Den här studien undersöker hur företaget Icehotel arbetar med marknadsföring samt vad som lockar turisten att besöka denna turistattraktion. Vi har valt att studera och forska närmare kring människans fem sinnen, vilket består av syn, ljud, lukt, smak och känsel. Metod: I denna studie arbetar vi med kvalitativa metoder. Vi har utfört en deltagande observation på plats för att kunna få en djupgående förståelse för hur de fem sinnena påverkas under vistelsen. En stor del av empirin består av information som vi har fått genom email- och kvalitativa intervjuer. Det är sju informanter som har besvarat våra intervjufrågor. I analyskapitlet framkommer en diskussion om vår observation och våra egna tankar kring studien. Teori: Vi har i denna uppsats använt oss utav fem teoretiska referensramar och en modell. Teorierna är Sinnesmarknadsföring, Destinationsmarknadsföring, Konsumentkultur, Image och Word of mouth. Modellen heter Människans fem sinnen och sinnesupplevelser. Slutsats: I denna studie om Icehotel har vi kommit fram till att en marknadsföringsstrategi med fokus på människans fem sinnen kan gynna ett företag. Vi har dragit slutsatsen att sinnesmarknadsföring är ett okänt begrepp och om fler företagare blir informerade om dess inverkan kommer de förmodligen att tillämpa det. En förbättrad image kan höja gästernas och dagsbesökarnas helhetsupplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)