"…dom är så vana att vara med på bild…" : Förskollärares uppfattningar om etik i relation till pedagogisk dokumentation i förskoleverksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Pedagogisk dokumentation används dagligen i förskolan för att dokumentera barnen och verksamheten. Det synliggör kroppsspråk, gester och ljud vilket kräver ett etiskt medvetet förhållningssätt i användandet för att förebygga obekvämhet hos barnen samt respektera deras integritet. I denna kvalitativa studie har intervjuer använts som metod för att ta del av sju förskollärares uppfattningar om etiska aspekter vid användning av foto och video som medier i pedagogisk dokumentation i förskoleverksamhet. Kvalitativa data har bearbetats och analyserats främst utifrån de teoretiska perspektiven: barns perspektiv och barnperspektiv samt tidigare forskning. Resultatet av studien visar bland annat att en etisk diskussion i relation till pedagogisk dokumentation inte aktualiseras i arbetslaget förrän ett etiskt dilemma inträffar. Vidare visar studien att de äldre barnen får i större utsträckning frågan om de vill delta i dokumentationen medan de yngre barnen oftast förbises på grund av att de ofta saknar ett verbalt språk. En slutsats som dras är att etikdiskussionens frånvaro i förskolan kan få konsekvenser för hur barn uppfattar sin egen rätt till integritet och rätten till att säga nej till att dokumenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)