Att möta socioemotionella svårigheter

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syfte:Vi har undersökt hur pedagoger säger sig tänka kring sitt arbete med barn/elever medsocioemotionella svårigheter. Hur ser pedagogerna på dessa barn samt på sin egen roll ochvad finns det för strategier för att underlätta för barn med socioemotionella svårigheter?Teori:Vi har valt att dela upp teorin i en litteraturgenomgång och en teoretisk ram.Litteraturgenomgången består av tidigare forskning och den teoretiska ramen använder vi ossav vid granskandet av vårt resultat.Metod:En kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer användes. Sex pedagoger intervjuades,tre förskollärare och tre lärare från skolans yngre åldrar, för att ta del av deras tankar ochstrategier.Resultat:Efter bearbetat intervjumaterial framkom det att pedagoger bör arbeta efter situation, individoch grupp samt få till en god samverkan mellan förskola/skola och hem för att få en hållbarskolsituation.Betydelse för läraryrket:Som pedagog är en av de viktigaste uppgifterna att kunna möta varje barn/elev utifrån dessbehov och förutsättningar. Att ha kunskap om och förståelse för barnets svårigheter är viktigtatt ha som grund för att kunna bemöta barnet med genomtänkta pedagogiska strategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)