Lärarens ledarskap i klassrummet för elevers lärandeprocess?
: med fokus på elevernas självförtroende

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att titta på hur lärarens ledarskap
påverkar elevernas lärandeprocess i klassrumsmiljön där vi lagt speciellt
fokus på självförtroende. Utifrån detta syfte har vi tittat på litteratur
kring olika ledarskapsformer, ledarstilar samt självförtroende. Vi
har även tittat på det sociokulturella lärandeperspektivet där vi redogjort
för olika infallsvinklar på begreppet sociokulturellt lärande. Vi har
undersökt detta genom att använda oss av fyra intervjuer med lärare, fyra
observationer av de intervjuade lärarna och deras elever i klassrummet och
fyra gruppintervjuer i årskurserna 4-6 i en medelstor stad i norra Sverige.
Med hjälp av dessa undersökningsformer har vi fått fram information kring
hur olika former av ledarskap påverkar eleverna samt vilka ledarstilar som
hjälper till att utveckla elevernas självförtroende i positiv bemärkelse.
Vårt resultat visar på att ett elevorienterat ledarskap med inslag av
uppgiftsorienterat ledarskap kombinerat med en demokratisk ledarstil och
fokus på grupprocesserna ur sociokulturellt perspektiv påverkar elevernas
självförtroende positivt i deras lärandeprocess.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)