Image eller inte image : det är frågan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Författare: Rickard Wikman; [2017]

Nyckelord: Image; Marknadsföring; Smink; Personlighet; Media;

Sammanfattning: Hur viktigt är image? Bonniers svenska ordbok skriver följande om image: den bild av sig själv som en person eller företag ger eller försöker ge omgivningen. Hårdrocksgruppen Kiss har en tydlig image som är ett varumärke för gruppen. Kiss valde sina medlemmar efter image inte efter hur bra de var på sina instrument. Olika artister har valt sin image själva eller fått den vald av media eller andra. Den kan uppstå genom slumpen eller via upptäckter av artisten själv som hen har utvecklat. Syftet med undersökningen är att förstå hur image har skapats samt att förstå hur viktig den är för artistens karriär. Studien har genomförts genom en intervju, inläst material, konstruktion av bilder av artisters image med tillhörande frågor av slumpvis utvalda respondenter. Resultat beskriver att den image som är den bästa är när artisten själv har valt den och att den är tydlig. Detta synliggörs genom svar från intervju samt igenkännande av bilder som tagits fram i samband med genomförd studie. Resultaten diskuteras med utgångspunkt i litteratur om vad artister sagt och berättat om sig själva och hur detta kan förstås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)