Ziega Ett verktyg för rollspel i virtual reality

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

Sammanfattning: Virtual reality har funnits under en längre tid, men det har nyligen slagit igenomstort. Mer lättillgängliga VR-system har ökat användningen av VR, inte minst inomdataspelsindustrin, men det har ännu inte gjorts någon större mängd forskning inomhur speldesign påverkas av VR.I detta projekt utforskas möjligheter att förbättra bordsrollspel genom VR. För attgöra detta studeras nuvarande idéer om interaktion och design inom ämnet och enprototyp utvecklas. Genom att implementera olika funktionalitet i prototypen kandessa undersökas inom ramarna för VR och huruvida VR kan berika spelupplevelsenkan utforskas. Dessa funktionaliteter beskrivs och diskuteras i rapporten, men allaimplementerades inte i prototypen på grund av begränsningar i projektet.Under arbetet identifierades några aspekter där det är troligt att VR kan förbättraeller tillföra nya element till rollspel. Men då det inte utfördes några utförligaanvändartester kan inga definitiva slutsatser dras. Dessa aspekter är endast någraav de möjligheter inom VR och det finns definitivt områden som kan utforskasytterligare i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)