Kundvärdeskapnade attribut - En studie av hur värdeskapande attribut tar sig uttryck i kläddetaljhandelsföretags ekonomistyrning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Marcus Gamme; Johan Lindelöw; [2009-07-03]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Kundvärdeskapande attribut - En studie av hur värdeskapande attribut tar sig uttryck i kläddetaljhandelsföretags ekonomistyrning Bakgrund och problemformulering: Kunden har blivit ett allt mer centralt begrepp inom ekonomistyrningen. Många försök har gjorts för att ta fram tekniker som innefattar kunden på olika sätt. De har alla sin fördelar, men även sina brister. I takt med att konkurrensen ökar blir det allt viktigare för företag att ta hänsyn till sina kunder. I synnerhet blir det intressant att känna till och ta hänsyn till de faktorer som skapar ett värde för kunden. Studier med hänsyn till kundvärdeskapande attribut har tidigare varit få. Denna studie ämnar berika området genom att studera hur de kundvärdeskapande faktorerna, attributen, påverkar företags ekonomistyrning. Denna bakgrund har lett författarna fram till följande problemformulering: ”Hur påverkar kundvärdeskapande attribut företagets utformning och användning av ekonomistyrning?” Syfte: Denna studies syfte är att beskriva och analysera hur kundvärdeskapande attribut kommer till uttryck i två kläddetaljhandelsföretags utformning och användning av ekonomistyrning. Metod: Då ansatsen med denna studie är att kartlägga samt beskriva hur kundvärdeskapande egenskaper tar sig uttryck i ekonomistyrningen kan den sägas ha en deskriptiv karaktär. Dock, som nämnts ovan, är området relativt outforskat vilket även gör denna studie till viss del explorativ. Författarna har genomfört personliga, kvalitativa, intervjuer ute på fallföretagen. Dessa intervjuer har genomförts med personer som varit väl insatta i arbetet med respektive företags ekonomistyrning. De genomförda intervjuerna har legat till grund för uppsatsens resultatdel. Resultat och slutsatser: Studien finner att de kundvärdeskapande attributen tar sig uttryck i ekonomistyrningens utformning och användning, om än i skiftande utsträckning. Den vanligaste utformningen utgörs av mer formella, klassiska, styrmedel. Användningen är i stor utsträckning i form av beslutsunderlag eller olika typer av prestationsmätning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)