”Jag tycker inte att  man ska gnälla så mycket” : En kvalitativ studie av diskurser om kropp, hälsa och skador i dansundervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Sarah Dahlin Klein; [2017]

Nyckelord: Dans; skador; kropp; diskurs; normer; pedagogik.;

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra hur normer och attityder kring kropp, hälsa och skaderisk tar sig uttryck i samtal om och undervisning i dans. Det teoretiska utgångspunkterna är socialkonstruktionistism och diskursanalys. En kort redogörelse för hur genusteori relaterar till dans, kropp och skaderisker ges.  I examensarbetet synliggörs diskurser om kropp, hälsa och skador. Materialet samlades in genom intervjuer och observationer från fem danslärare. Resultatet av examensarbetet visar på sex olika diskurser, (1) diskursen om dans och träning, (2) diskursen om humor som skadeförebyggande pedagogik, (3) diskursen om dans och smärta, (4) diskursen om att alla kan dansa, (5) diskursen om den ideala kroppen, (6) diskursen om undvikande av samtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)