Likvärdigt bemötande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Aspers, A & Fuentes, P. Likvärdigt bemötande. En empirisk studie om sjuksköterskors upplevelser av hinder och möjligheter för att ge patienter ett likvärdigt bemötande. Examensarbete i omvårdnad V, 15 högskolepoäng. Malmö högskola: Hälsa och samhälle, utbildningsområde omvårdnad, 2011. Patientnämndens årsredovisning från 2010 visar att av det totala antalet ärenden som rör Region Skånes sjukhus, utgör cirka 14 % ärenden om bemötande. Hälso- och sjukvårdsrapporten från 2009 belyser oförklarliga skillnader i vård och behandling, detta trots att ett av målen för hälso- och sjukvården i Sverige är jämlik vård. Det innebär att även bemötande utöver vård ska ges jämlikt. Därmed väcks intresset för att undersöka fenomenet bemötande och vad som påverkar det. Syftet med föreliggande studie är att undersöka sjuksköterskors upplevelser av hinder och möjligheter för att ge patienter ett likvärdigt bemötande utifrån ett omvårdnadsperspektiv. Studiens frågeställningar är: Vad innebär ett likvärdigt bemötande för sjuksköterskor? Vilka hinder och möjligheter upplever sjuksköterskor påverkar deras förmåga att ge ett likvärdigt bemötande gentemot patienter? Studien är empirisk och utfördes genom kvalitativa intervjuer med sju legitimerade sjuksköterskor på två kirurgiska avdelningar. Materialet från intervjuerna analyserades med hjälp av innehållsanalys och resulterade i sju kategorier. Studiens resultat visar bland annat att sjuksköterskornas definition på likvärdigt bemötande är mer komplex och omfattande än studiens definition som delvis baserats på den svenska hälso- och sjukvårdslagen.Nyckelord: bemötande, innehållsanalys, intervju, likvärdig, patient, sjuksköterska, upplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)