Drivkrafter bakom att starta en gårdsbutik : en fallstudie av 3 uppländska gårdsbutiker och lantbrukarna bakom dem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Sveriges landsbygd är under omstrukturering. Dagens lantbrukare väljer i högre grad att diversifiera lantbruksverksamheten för att sprida sina risker och få bättre lönsamhet. Efter en tid med svåra förhållanden hos de svenska lantbrukarna upplever främst nötköttsproducenter att framtiden ser ljusare ut gällande lönsamheten. Det är även av fördel att att ha entreprenöriella egenskaper för att vara verksam på landsbygden. En verksamhetsgren som fler lantbrukare satsar på är egenförädling av egna produkter, och den vanligaste försäljningskanalen är att sälja dessa produkter genom gårdsbutik. Diverisifiering i form av gårdsbutik har blivit populärt bland lantburkare, och som även verkar uppskattas av konsumenter som efterfrågar närproducerade svenska livsmedel i större utsträckning. Mer kunskap gällande vilka drivkrafter som ligger bakom beslut till att starta gårdsbutik behövs för att förstå denna typ av diversifiering bättre. Denna studies syfte är att undersöka vilka drivkrafter lantbrukare har till att starta gårdsbutik, samt om start av en gårdsbutik bidrar till ökad sysselsättning på landsbygden. För att identifiera dessa drivkrafter genomförs tre semistrukturerade intervjuer med uppländska lantbrukare, varav två lantbruk av tre har befintliga gårdsbutiker och en är under uppbyggnad. Alla tre lantbruk bedriver köttproduktion och säljer sitt kött i köttlådor. För att syftet ska uppfyllas så har lantbrukarna även besvarat vilka mål och framtidsplaner de har gällande gårdsbutiken. Intervjuerna resulterade i att det finns en vilja hos lantbrukarna att ha sysselsättning på gården. Att kunna utnyttja befintliga resurser är något som har tillämpas på alla tre gårdar på olika sätt. Bland annat benämns outnyttjande byggnader, etablerade produkter och redan värdefulla kontaktnät som incitament till att våga satsa på gårdsbutik. Efterfrågan på svenskt kött har även bidragit till att vilja utveckla sin egen försäljningskanal. Flera av dessa drivkrafter stämmer överens med redan befintliga studier. Det som inte helt kan jämföras med befintliga teorier är att det finns en stark motivation hos främst en av lantbrukarna till att sprida kunskap om sin produktion och djurhållning till konsumenter. Gårdsbutik som mötesplats kan konstateras vara ett viktigt möte mellan konsument och producent.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)