ATT GE ETT BARN DE BÄSTA FÖRUTSÄTTNINGARNA - EN SYSTEMATISK LITTERATURSTUDIE ANGÅENDE ANTISOCIALT BETEENDE, BARNUPPFOSTRAN OCH FÖRÄLDRASTÖD

Detta är en Master-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Antisocialt beteende i barndomen har visat sig spela en viktig roll till varför individer agerar normbrytande i vuxen ålder. Att förebygga problembeteende i tidig ålder, som kan leda till antisocialt beteende, är av stor vikt för dessa individer. För att kunna förebygga problembeteende behöver vi veta vad som fungerar och vad som inte fungerar. En auktoritär uppfostran hjälper till att utveckla barns kognition och fungerar även förebyggande mot ett utvecklande av antisocialt beteende. Att negligera eller inte reagera vid barns framsteg eller misstag är mycket olämpligt för barnet då denne ha svårt att utvecklas. Föräldrastöd visade sig vara efterfrågat av många föräldrar i tidigare studier och en särskilt bra plats för föräldrastödsgrupper var förskolan då det anses som en trygg plats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)