"Vissa nötter är svårare att knäcka..." En intervjustudie om gymnasielärares nycklar till framgång för elever med bristande motivation.

Detta är en Magister-uppsats från Malmö högskola/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Sammanfattning Kerr, Åse & Lindhe Essfors, Jeanette (2016). “Vissa nötter är svårare att knäcka än andra” En intervjustudie om gymnasielärares nycklar till framgång för elever med bristande motivation. (Keys to reach students with a lack of motivation). Pedagogik, Institutionen för Skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö högskola. Denna studie belyser faktorer som ökar motivation till lärande. Som teoretiskt ramverk använder vi Illeris (2015) modell “Lärandets tre dimensioner”, samspel, drivkraft och innehåll, samt Säljös (2000) sociokuluturella perspektiv. Utifrån tidigare forskningsdel har begreppen samsyn, delaktighet, inkludering och lärmiljö framkommit som nycklar för framgång. Studien har sin upprinnelse i vår upplevelse av utmaningen i att leda elever med bristande motivation till framgång. Syftet är att studera, tolka och förstå vad några gymnasielärare uppfattar vara nycklar till studieframgång för elever med bristande motivation. Vi har valt en halvstrukturerad kvalitativ metod för att samla in empiri. Det empiriska materialet består av fokusgruppsintervju med gymnasielärare utifrån nyckelbegrepp och ansvarsfördelning på individ-, grupp- och organisationsnivå. Resultatet pekar mot att lärare tar för givet att elever är motiverade när de påbörjar sina gymnasiala studier och har grundförutsättningar för att själv ta ansvar för att lyckas. Vi har även konstaterat att lärarna efterfrågar ett utökat ledningsansvar för uppbyggnad av samsyn via kollegialt lärande. För ökad motivation ska förändringar göras i undervisningssituationen och inte hos eleven. Relationskompetensen och att hitta lösningar i samspel med omgivningen är nycklar till framgång. Nyckelord: delaktighet, fokusgrupp, inkludering, lärmiljö, lärandets tre dimensioner, motivation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)