Komplexiteten bakom masken: En kvalitativ studie om intagna ungdomars rolltagande
Sammanfattning: Denna studie är uppbyggd på en kvalitativ metod för ge en djupare inblick på ett rolltagande, Syftet för undersökning avsåg att skapa en ökad förståelse om varför intagna ungdomar kliver in i ett visst rolltagande i ett fängelse. För att kunna besvara syftet formulerades två forsknings frågor lyder, Vilka sociala faktorer påverkar de intagnas beteendemönster utanför fängelset? Vilka faktorer i fängelset formar de till att inta ett visst rolltagande? Det empiriska materialet samlades in genom deltagande observation och intervjuer som har utförts på en anstalts miljö för att kunna skapa en bredare insikt i de intagnas värld och rolltagande. Här integrerades vetenskapliga skrifter och teorier av dess slag som förklarar en individs rolltagande och utveckling genom olika discipliner där interaktions process står i fokus för ett rolltagande. Här förklaras maktens samspel med ungdomar inom låsta institutioner som fängelsemiljön men även skolornas betydelse i utvecklandet av ett rolltagande bland de ungdomar som sitter inne. Studien har visat att intagna ungdomar kliver in i ett rolltagande av yttre faktorer och faktorer innanför fängelset som har påverkat och format dem till att distanseras och ta till sig ett avvikande beteende. En saknad av vägledning på utsidan, utsatta för vad de intagna ungdomarna ansåg som en orättvis behandling inom institutioner som skola, socialtjänst och Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). En interaktion som ständigt närvarar de intagna på utsidan och insidan av fängelset är att de hamnar med liknade umgängelse som har ett avvikande beteende. För att motverka det onda beteende mönstret är man tvungen att sätta sig in bakom komplexiteten av rolltagandet, finna budskapet bakom masken de intagna bär för att förstå varför de klev in i det från början.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)