Är dagens Holgersson närmare barnen? : En komparativ visuell textanalys av Nils Holgersson och Kompassresan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka och jämföra den visuella interaktionen mellan läsare och huvud­karaktär, genom illustrationer, i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och Kompassresan utifrån frågor om symbolisk relation. Illustrationerna analyseras med hjälp av visuell textanalys vilken bygger på teorier kring sociosemiotik och multimodalitet. Multimodala texter blir allt fler i samhället och i skolan och teorier kring ett (ut)vidgat text­begrepp belyser vikten av att lyfta bildens funktion som mer än dekoration i text. Lärare använder idag skönlitterära texter i olika ämnen för att engagera eleverna och tidigare forskning visar att barn i grundskolans lägre åldrar använder sig av böckers illustrationer i sin läsning, bland annat för att förstå och relatera till karaktärer i böcker. Karaktärer med hög igenkänningsfaktor har visats öka läslusten och är därmed en förutsättning för god läsutveckling. Analysen visar på stora likheter men också tydliga skillnader, inledande och övergripande, mellan läromedlens gällande symbolisk interaktion. Avståndet till Nils Holgersson är betydligt större än det till Adam i Kompassresan och läsaren får överlag svårare att bilda en relation med Nils eftersom hans ansiktsuttryck sällan är synliga. Relaterat till tidigare forskning indikerar studiens resultat att Kompassresan inverkar positivt på läsarens attityd till läsning och därmed hennes självförtroende i skolan, vilket har visats ge skolframgångar och förutsättningar för ett livslångt lärande. Illustrationerna av Nils ger inte grund för samma läsintresse som de av Adam, vilket emellertid kan problematiseras utifrån Nils onaturligt förkrympta storlek. Studien visar på bildens kommunikativa funktion och behovet av vidare studier på svenska läromedel eftersom dessa varit föremål för relativt lite forskning och granskningen av dem idag ligger på den enskilda läraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)