Må bra! Nu och för alltid : en innehållsanalys av hur Aftonbladet framställer sina hälsoartiklar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Journalistik

Författare: Johan Mårsell; [2017]

Nyckelord: Hälsa; klickjournalistik; språkbruk; Social Sciences;

Sammanfattning: Den här uppsatsen grundar sig i teorier som säger att vi lever i ett må-bra-samhälle. Det innebär att vi exponeras för information som handlar om hälsa, tips för att bli mer hälsosam och nyheter som avslöjar nya rön gällande hälsa. Med dessa teorier i åtanke har en innehållsanalys av artiklar med hälsotema i Aftonbladet undersökts för att se hur tidningen framställer dessa artiklar. Detta för att artiklarna om hälsa nästan uteslutande är låsta i Aftonbladets betaltjänst Plus. Varför rubrikerna till dessa artiklar ser ut som de gör diskuteras utifrån teorierna om ett må-bra-samhälle men också med beaktning av den digitaliserade medievärlden och behovet av annonsörer för att kunna få intäkter som medieföretag. Slutsatsen blir att Aftonbladets hälsoartiklar bidrar till att människor exponeras för hälsoinformation samt att rubriker och underrubriker till dessa artiklar ofta är sensationsinriktade och uppmanande för att locka läsaren att klicka på artikellänken och betala för läsningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)