Tre pedagogers erfarenhet av den tidiga läs- och skrivinlärningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Akily Reeman; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Min analytiska ingång för undersökningen handlar om läs- och skrivinlärning och miljöns betydelse, det vill säga hur tre pedagoger arbetar för att möjliggöra att eleverna på ett sätt som de upplever som meningsfullt uppnår målen, samt vilka möjligheter och svårigheter som pedagoger upplever med dessa olika arbetssätt.För att få svar på mina frågeställningar har jag använt mig av kvalitativa intervjuer.Undersökningsgruppen består av två grundskollärare och en specialpedagog som arbetar på en skola i ett mångkulturellt område i södra Sverige.Genom att tematisera pedagogernas svar har jag tagit fasta på och analyserat varje enskild lärares arbetssätt, syn och erfarenhet.Undersökningen visar att pedagogerna blandar olika inlärningsmetoder och arbetssätt i sitt inledande arbete med den tidiga läs- och skrivinlärningen och att de ofta plockar upp delar av olika metoder och gör de till sina egna. Undersökningen visar även att pedagogerna enades starkt om betydelsen av variationen i undervisningen då eleverna lär sig på olika sätt och har olika bakgrund och behov.Att väcka och behålla läslusten och nyfikenheten är en av lärarens största och viktigaste uppgift samt att skapa et klassrumsklimat där vänlighet, social kompetens och sarmarbete mellan läraren och eleverna går hand i hand.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)