"Det är inte så jävla lätt liksom" : En kvalitativ studie om specialidrottstränares uppfattning om lärande och bedömning i ämnet

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med vår studie är att undersöka tränares syn på lärande och bedömning i ämnet specialidrott och kurserna idrottsspecialisering 1, 2 & 3. Följande är de preciserade frågeställningarna: 1. Hur beskriver tränarna sin syn på lärande i den praktiska delen av ämnet specialidrott med inriktning fotboll? 2. Hur arbetar tränarna med bedömning i den praktiska delen av ämnet specialidrott med inriktning fotboll? 3. Hur tolkar tränarna ämnesplanen i den praktiska delen av ämnet specialidrott med inriktning på fotboll? Metod Vi genomförde en kvalitativ studie där vi intervjuade sex tränare från NIU-gymnasier i Stockholm. Intervjuerna som genomfördes var halvstrukturerade och utgick från enintervjuguide. Kravet för att delta i undersökningen var att alla tränare var verksamma på ett NIU-gymnasium under 2016/2017. Det teoretiska ramverket för uppsatsen utgår från John Deweys teorier om lärande och Göran Lindes läroplansteori. Resultat Resultatet visar på att tolkningen av ämnesplanen är olika mellan tränarna. Tränarna bedömer sina elever olika och de använder olika bedömningsprocesser. De flesta tränarna ansåg att lärandet handlar om att eleverna ska införskaffa sig färdigheter och utveckla dem. Tränarna är eniga om att eleverna ska nå nationell elitnivå efter att de har slutfört sin gymnasieutbildning. Slutsats De autentiska situationerna som tränarna sätter in sina elever i varierar mellan de olika tränarna, vilket beror på hur tränarna väljer att tolka och realisera ämnesplanen (Dewey 1999). ). Linde (2012) beskriver ämnet specialidrott som ett ämne med svag avgränsning vilket leder till att ämnesplanen blir svårtolkad. Tränarna i studien får bilda sig sin egen tolkning av ämnesplanen, vilket leder till att tränarna i studien bedömer sina elever olika och lär ut olika saker från ämnesplanen. Med hänsyn till resultatet finns det ett behov av en gemensam syn på vad som ska bedömas samt hur det ska appliceras praktiskt i undervisningen 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)