Inre bilders betydelse för förståelse och inlärning i ämnet kemi En fallstudie - atom och orbitalteorin på gymnasiet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Johannes Barth; [2009]

Nyckelord: Kemi; atommodell; orbital; gymnasium; bilder; för;

Sammanfattning: Inre bilder – bilder som vi ser med vårt inre öga spelar ofta en viktigt roll i tänkandet ochäven i inlärningsprocessen för elever. I en studie har jag undersökt vilka inre bilder eleverna igymnasiets fösta och sista år har av kemiska atom- och orbitalmodeller. Vidare undersökte jagstrategier att integrera och hantera dessa bilder i inlärningsprocessen. Dessutom dras slutsatserhur dessa strategier påverkar elevernas möjligheter att prestera i ämnet. Studien genomfördessom intervjustudie. Totalt genomfördes elva intervjuer. I denna studie fann jag belägg för fyraolika sätt att hantera inre bilder. En enda elev tillhörde den kategori som enbart använder sigav ord i samband med inlärning av atommodeller. Bilder, även om de var närvarande och tilloch med starka, spelade en mindre roll och matades inte med information. Elever tillhörandeandra kategorier hade medelstarka eller starka bilder och de använde sig både av ord ochbilder för att lära sig atom- och orbitalmodellerna. Val av ord och bilder som strategi skerdock omedvetet och inte efter ett givet mönster. En tredje grupp hade starka till mycket starkabilder och använde båda ord och bilder i inlärningsprocessen. Strategin väljs mycketmedveten och situationsberoende av denna grupp elever. Fjärde och sista gruppen hademycket starka bilder och använde mycket medvetet nästan uteslutande bilder. Den inre bildenmatas med information för att sedan tydliggöras vid behov igen. Sammanfattningsvis visarmin studie att eleverna använder visuella strategier medvetet och framgångsrikt men ävenandra medvetet valda strategier användes med goda studieresultat som följd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)