Småföretagares attityder till tillväxt

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning I dagens förändringssamhälle, med en ökad globalisering och en snabb teknologisk utveckling behöver företagen hänga med i utvecklingen för att de inte ska bli ikapp- och förbisprungna. För att de ska lyckas med detta behöver de ha en offensiv inställning till tillväxt, de bör hela tiden tänka framåt och se vad de kan göra för att, inte bara hänga med utan, ta ledningen och visa vägen in i framtiden. Företagarna (FR) i Bollnäs kom därför på idén att låta en student genomföra ett arbete om tillväxten bland små företag. Det finns två syften med uppsatsen. Det ena är en övergripande bild för att se hur företag inom Bollnäs kommun ser på tillväxt på företag. Det andra är att se hur företag inom kommunen ser på tillväxten för sitt företag. De stora/övergripande frågorna i arbetet är: Hur ser företagarna i Bollnäs på tillväxt för företag? Hur ser företagarna i Bollnäs på nätverk/samarbete med andra? Hur anser företagarna i Bollnäs att samverkan fungerar mellan dem och kreditinstituten? Eftersom syftet med uppsatsen var att se hur företagarna i en kommun ser på tillväxt föll valet på en kvantitativ undersökning, enkätundersökning. Enkäten skickades ut till 46 företag och fick en svarsfrekvens på 76 %, dvs. 35 stycken. För att få ytterligare åsikter från respondenterna genomfördes en kvalitativ undersökning, valet föll på intervjuer, närmare bestämt 5 stycken. Då det finns nästan 2100 företag inom kommunen inriktades undersökningen på fyra branscher att skicka ut enkäten till. Valet föll på handel, livsmedel, turism och verkstadsindustrin. En annan avgränsning var att de deltagande företagen skulle bedrivas i någon typ av företagsform. Många företag anser att de går en ljus framtid till mötes och av de intervjuade är fyra av fem positiv till tillväxt. Bland intervjurespondenterna växer företagen utifrån efterfrågan på marknaden. En del företag vill inte växa och orsaken till detta är flera. Den övervägande orsaken är att företagarna är nöjda med hur företaget ser ut. De allra flesta av enkätrespondenterna, 42 %, svarade att anledningen till varför de inte ville växa var att de var nöjd med hur deras företag ser ut i dagsläget. Dock var orsak två, efterfrågan på deras produkt/tjänst hack i häl med 37 %. En av intervjurespondenterna ville inte växa, orsaken han angav är att han känner sig nöjd med företaget. Från enkätundersökningen kunde ses att det största hindret för företagens tillväxt var alla avgifter och skatter. Av intervjuerna var det skilda meningar om vilka de ansåg vara mest negativa. Respondenternas svåraste val var att rangordna dem, eftersom de menade att alla påverkar företaget negativt, mer eller mindre. Många av enkätrespondenterna använder sig av nätverk. Däremot är det lite olika beroende på bransch och storlek på företaget. Alla intervjuade företagare anser att nätverk är bra, fyra av fem använder även sig av någon form av samarbete. Eftersom studier påvisat att med hjälp av nätverk kan företagen nå högre mål känns det som en självklarhet att använda sig av det, vilket också de flesta av företagen har insett. 67 % av respondenterna av enkäten svarade att de kan tänka sig att samarbeta med andra om en större order. De företag vilka använder sig av samarbete kan få ekonomiska fördelar gentemot sina konkurrenter och därigenom kan de stärka sin position på marknaden. Bland intervjurespondenterna var det lite skilda meningar om nätverk men tre av dem samarbetar i dagsläget med andra för att nå ut till fler kunder. Många från enkätundersökningen anser att det är lätt att få kredit. En intressant teori är att ju mer resurser företagen har, desto mer entreprenöriell kan de bli. Detta ser därför bra ut för företagen, många av dem har möjlighet att få kapital och detta kan göra att de kan utveckla sina verksamheter. Samtliga av intervjurespondenterna skulle vända sig till banken om de hade behov av externt kapital, dock använder sig tre av dem enbart av sitt interna kapital.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)