Med nätverk som strategi - vägen till framgång?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Hur ser processen frŒn konststudent till framgŒngsrik konstnŠr ut och vilken roll spelar nŠtverket i denna process? Metod: Med en abduktiv ansats, har vi nŠrmat oss frŒgestŠllningen. Definitioner av konstvŠrlden har gjorts utifrŒn ett konstsociologiskt perspektiv och till detta har lagts fšretagsekonomiska perspektiv fšr att undersška vikten av strategier och nŠtverk. Teoretiska perspektiv: UtifrŒn konstsociologin, hŠr frŠmst representerad av Alexander, och de fšretagsekonomiska teorierna kring strategi, Porter och Barney, och nŠtverk, bland annat anfšrt av Granovetter, Johannisson & Lindmark, byggdes en referensram kring de fyra begreppen: talang, positionering, nŠtverk och karriŠr. Empiri: Fšr att svara pŒ syftet har det genomfšrts en rad šppna expertintervjuer och en enkŠtundersškning har skickats ut till gallerister i SkŒne som fŒtt svara pŒ frŒgor ršrande diverse klargšrande aspekter. Slutsatser: Grundstenen till framgŒng utgšrs alltid av talang. Denna talang kan sedan fŒ mšjlighet att utvecklas i samband med att den byggs pŒ med kunskap. Ett starkt nŠtverk škar Šven chanserna fšr att nŒ framgŒng. Eleverna vid Konsthšgskolan i Malmš skulle kunna dra nytta av ett fšretagsekonomiskt sprŒkbruk fšr att lŠttare kunna handskas med strategiska stŠllningstaganden och nŠtverksbyggande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)