Medarbetarsamtal : En tidskrävande uppgift eller ett effektivt verktyg?

Detta är en M1-uppsats från Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

Sammanfattning: Bakgrund: Medarbetarsamtal är ett regelbundet återkommande samtal mellan chefer och medarbetare där olika frågeställningar lyfts upp gällande till exempel mål, arbetsuppgifter, utveckling och arbetsmiljö. Vi har undersökt vilket syfte medarbetarsamtal har i en organisation samt hur medarbetarsamtal skall genomföras för att uppnå dess syfte. Syfte: Vårt syfte med undersökningen var att ta reda på hur medarbetarsamtal faktiskt upplevs ute i organisationen. Fyller samtalen någon funktion eller var det bara en tidskrävande administrativ uppgift. Finns det en medvetenhet kring i vad som kan uppnås med hjälp av samtalen? Vi ville med vår undersökning bidra till att organisationer börjar arbeta mer aktivt med medarbetarsamtalen när de förstår vilken positiv funktion de kan uppfylla. Metod: För att besvara studiens forskningsfrågor har vi använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt i vår metod. För att samla in data har vi utfört semistrukturerade intervjuer ute i en organisation på två separata avdelningar, vi intervjuade åtta medarbetare samt två chefer. När allt material var transkriberat påbörjade vi vår analys. Resultat och slutsats: Medarbetarsamtal upplevdes som en bra avstämning för medar-betarna att ta upp upplevd arbetssituation samt hur medarbetarens framtidsvisioner går i enlighet med organisationens mål. Den vardagliga dialogen fungerade bra ute på båda avdelningarna, dock anser vi att det är viktigt att utföra medarbetarsamtal då samtalet tar upp aspekter som inte rör eller tas upp i den vardagliga dialogen. Syftet var även att upprätthålla motivation genom att exempelvis erbjuda utvecklingsmöjligheter. För att uppnå syftet med medarbetarsamtalet anser vi att det är viktigt att individanpassa samtalen dels eftersom behovet av delaktighet, förberedelse och återkoppling var individuellt. Dessutom anser vi det viktigt för motivationen att ge kritik och inte bara beröm. Att avsätta tid för medarbetarsamtalet var också viktigt, men vi upplevde att det stundtals var svårt att få tid för samtalen om andra faktorer i arbetet behövde prioriteras, samtalet blev därför en uppgift som fick lov att skjutas upp. Vi anser att organisationer bör se medarbetarsamtalet som en helhet där alla delar är lika viktiga som samtalet. Beroende på medarbetare samt hur samtalet är upplagt, anser vi att det krävs en röd tråd kring hela processen för att få ett så effektivt samtal som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)