Ledarskapets påverkan på motivationen och acceptansen till e-lärande : En kvantitativ studie om hur ledarskapsstilen påverkar medarbetarnas motivation och acceptans till e-lärande.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Nina Grenvall; Emma Vallgren; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Elektroniskt lärande, så kallat e-lärande har blivit allt mer vanligt som verktyg för arbetsplatslärande kompetensutveckling. Studier visar att stödet från ledaren kan vara en viktig påverkansfaktor för medarbetarnas motivation till/och acceptans av e-lärande. Då studierna inte visar hur ledarskapsstilen kan påverka medarbetarnas e-lärande är det därför intressant att undersöka om och hur medarbetare upplever att deras chefs ledarskapsstil påverkar deras inställning till e-lärande. Studien baserades på en elektronisk enkätstudie där 34 medarbetare från handelsbranschen och 29 medarbetare från bankbranschen deltog och skattade chefernas ledarskapsstil och dess påverkan av motivation och acceptans av e-lärandet. Resultaten visade att det fanns positiva korrelationer mellan den Transformella ledarskapsstilen och medarbetarnas motivation till och acceptans av e-lärandet medan den Transaktionella ledarskapsstilen korrelerade negativt med detsamma. Studien begränsades av snöbollsurvalet och den bias som uppstod när enkäten delades ut via Facebook vilket innebar att respondenterna själva valde sitt deltagande. Chansen är större att deltagarna är vana teknikanvändare och därmed mer benägna att acceptera e-lärandet. Det betyder att resultatet i studien inte går att generalisera till populationen trots att de var signifikanta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)