Kids’ Club En programteori

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning:  Syftet med föreliggande studie är att skapa en programteori för stödprogrammet Kids’ Club och presentera denna i en enkel logisk modell. Studiens frågeställningar är: Vad är det stödprogrammet, i manualerna och tidigare studier, sägs behandla? Vilka antaganden vilar stödprogrammet på? Vad i stödprogrammet är det som sägs bidra till förändring? Vilka är de förväntade resultaten och effekterna av stödprogrammet? För att besvara frågorna och uppfylla studiens syfte har det empiriska materialet i form av tidigare studier och manualer för programmet analyserats utifrån en kvalitativ textanalytisk ansats. Resultatet visar att programmet utgår från traumateori och social inlärningsteori och syftar till att behandla många olika symtom. Stödprogrammet skall leda till att barnen får sociala färdigheter och lär sig lösa konflikter utan våld. De barn som medverkar i stödprogrammets gruppträffar ska också få minskad psykisk ohälsa och minskade beteendeproblem. I diskussionen lyfts frågor kring den begränsade tid programmet pågår samt riskerna med att sätta samman stödgrupper där barnen har vitt skilda problembilder. Slutligen ges rekommendationer för praktiskt socialt arbete kring vad som är viktigt att reflektera över, både avseende tid och gruppsammansättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)