Specialpedagogens arbete inom elevhälsan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att studera hur specialpedagogen beskriver, uppfattar och resonerar kring sitt eget professionella uppdrag inom elevhälsan. Vi har genomfört studien genom att använda kvalitativ metod och halvstrukturerade intervjuer som datainsamlingsteknik. I studien har tolv specialpedagoger intervjuats. Specialpedagogerna har alla haft en specialpedagogexamen och arbetat i Mälardalen. De intervjuade specialpedagogerna har en varierad skolbakgrund och varierade yrkeserfarenheter. I tidigare forskning har det framkommit att elevhälsans organisation varierar och att det inte finns någon modell som anses bättre än någon annan. Det framkommer också att elevhälsoteamens förhållningssätt i arbetet med elever kan variera, det finns elevhälsoteam som arbetar både utifrån ett relationellt och ett kategoriskt perspektiv. Ett multiprofessionellt team har visat sig ha positiv effekt i arbetet med elever med olika riskfaktorer, men att effektiviteten i teamet har betydelse utifrån flera faktorer. Våra respondenters svar visar att rektorns ledning är avgörande för teamets arbete. Likaså är samverkan inom teamet betydelsefullt då flera uppgav att det kan finnas prestige mellan professionerna, vilket påverkar effektiviteten. Vidare uppgav specialpedagogerna att de är väl förtrogna med sina uppdrag, men att det är verksamheternas olika behov som styr dem till att arbeta med andra arbetsuppgifter. Det framkom bland annat att skolans socioekonomiska område har stor inverkan på specialpedagogens arbete. Då flera faktorer påverkar specialpedagogens profession kan vi konstatera att det är angeläget att specialpedagogen är tydlig med sitt uppdrag och bör arbeta fram rutiner för detta. Studien visar även att flera specialpedagoger talar om en önskan om att få arbeta mer på grupp- och organisationsnivå utifrån ett förebyggande perspektiv liksom med handledning av kollegor i arbetslag samt delta i samverkan med ledningsgrupp. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)